Gezond zwanger (worden)                

Als je zwanger wilt worden of al bent, dan is het erg belangrijk om zo gezond mogelijk te leven, zowel voor jou als voor je kindje. Bij veel vrouwen is het gebruik van foliumzuur als je zwanger wilt worden en tijdens de eerste periode van de zwangerschap wel bekend, evenals dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn die je even moet laten staan. Maar er zijn veel meer factoren van invloed op een gezonde (aanstaande) zwangerschap. Denk hierbij aan extra vitamines en mineralen, de hormoonhuishouding, de rol van overgewicht, ondergewicht en eetstoornissen, de invloed van chronische ziekten op zwanger worden/zijn en de gewichtstoename tijdens de zwangerschap. En vooral niet te vergeten de rol van de partner!


De kans op zwangerschap is het grootst wanneer je in goede conditie bent. De zorg hiervoor noemen we preconceptiezorg. Hieronder valt niet alleen voeding maar eigenlijk je gehele leefstijl: wat eet en drink je, rook je, gebruik je drugs, sport je (niet), heb je veel last van stress en ga zo maar door. Al deze factoren spelen een rol bij het zwanger worden. Door middel van goede preconceptiezorg kan veel gezondheidswinst worden geboekt en is de kans om op een natuurlijke manier zwanger te worden groter. Aanpassingen in de leefstijl hebben vaak al direct een effect. En niet alleen op het zwanger worden maar ook op het kindje zelf. Aanstaande ouders – dus zowel de vrouw als de man – zouden hier een aantal maanden voor de bevruchting mee moeten beginnen om hun kind een zo gezond mogelijke toekomst te geven. Wil je weten of jij (en natuurlijk je partner) al gezond bezig bent en wil je graag zwanger worden? Of wil je je leefstijl aanpassen maar weet je niet zo goed waar te beginnen? Samen kunnen wij kijken naar wat jij nu al doet en of er nog aanpassingen nodig zijn.


Als je eenmaal zwanger bent, is het belangrijk dat je zorgt voor een gezonde leefomgeving voor je baby. Immers de baby groeit in jouw lijf. De zorg voor gezonde en uitgebalanceerde voeding is hierbij van belang, evenals beweging. Daarmee zorg je ervoor dat je ongeboren kindje zich goed ontwikkelt. Maar wat mag je nu nog wel en wat juist niet meer? Wat zijn feiten en wat zijn fabels? Als je zwanger bent, moet je voor twee eten maar dit wil nog niet zeggen dat je twee keer zoveel moet gaan eten. Maar hoeveel dan wel? En welke voedingsmiddelen? En mag je nog wel sporten en zoja welke sporten zijn verantwoord?

Ik kan je hierbij helpen!  

                                                                                                                       

                                                                                                      

De training die ik hiervoor heb gevolgd bij Mates Trainingen is geaccrediteerd door de BGN en geldt als erkende bijscholing.